Rapportage VisitTwente 2021
Q4 - 2021 (jaarrapportage)
In deze rapportage delen we de voortgang van onze KPI's. Hiermee kun je op ieder moment de statistieken van VisitTwente bekijken. Dit geeft je inzicht in het bereik van onze platformen, campagnes en media-inzet. Ook delen wij onze mijlpalen en een planning van komende uitingen of campagnes.
Sessies per maand
visittwente.nl
Vergelijking tussen het totaal aantal sessies op VisitTwente per maand in 2021 vs. 2020
Websiteconversies
KPI's
Klikken naar ondernemers (overnachting)
Klikken naar ondernemers (dagrecreatie)
Download van routes
Websitebezoekers
Uitingen
Pers & PR
-
Groei & Bloei
Overnachten in andermans tuin
Offline 1 januari 2021 Oplage 246.000 Bereik 264.000 -
Droomplekken
Glooiende heuvels met heidevelden, jeneverbessen en het korhoen
Online 9 januari 2021 Oplage - Bereik 350.000 -
AD Magazine
Het trage tempo van Twente
Print 9 januari 2021 Oplage 208.125 Bereik 561.937 -
Op pad.nl - outdoor inspiratie
Het Dinkelpad in Twente
Online artikel 15 januari 2021 Oplage - Bereik 100.000 -
Media Plus B.V.
Molens in Twente
Offline 20 januari 2021 Oplage 219.487 Bereik 856.000 -
NKC uit & Thuis
Trambaan route & Landgoed Singraven
Offline 15 februari 2021 Oplage 63.000 Bereik 170.100 -
Metro Nieuws
Zijn dit allemaal 1 april grappen of niet? - WiFIkoe
Online 1 april 2021 Oplage - Bereik 1.400.000 -
Hart van Nederland
Grazendsnel internet in Losser
Online 1 april 2021 Oplage - Bereik 975.000 -
Jeugdjournaal
Grazendsnel internet in Losser
Online 1 april 2021 Oplage - Bereik 1.000.000 -
Tubantia
Grazendsnel internet in Losser
Online 1 april 2021 Oplage 79.377 Bereik 204.000 -
AD
Grazendsnel internet in Losser
Online 1 april 2021 Oplage - Bereik 297.823 -
RTV Oost
Grazendsnel internet in Losser
Online 1 april 2021 Oplage - Bereik 10.000.000 -
Twente FM
Grazendsnel internet in Losser
Radio 1 april 2021 Oplage - Bereik 250.000 -
De Gelderlander
Grazendsnel internet in Losser
Online 1 april 2021 Oplage - Bereik 1.930.000 -
Losser Nieuws
Grazendsnel internet in Losser
Online 1 april 2021 Oplage - Bereik - -
Tweakers
Grazendsnel internet in Losser
Online 1 april 2021 Oplage - Bereik 3.500.000 -
Plus - reisspecial
Geniet van natuur, rust en buitenleven in Twente
Offline 1 april 2021 Oplage - Bereik 890.000 -
Twente FM
Bas Smit en Nicolette van Dam dwars door Ootmarsum voor vakantieboek
Online 14 april 2021 Oplage - Bereik 250.000 -
NRIT Media
Tjeenk Willink ontvangt landelijk actieplan toerisme van 15 DMO's
Online 14 april 2021 Oplage - Bereik 14.000 -
Lonely Planet magazine
Op roadtrip buiten de gebaande paden - onontdekte plekken Overijssel
Online 30 april 2021 Oplage - Bereik 49.000 -
Lonely Planet magazine
Op roadtrip buiten de gebaande paden - Onontdekte plekken Overijssel
Offline 30 april 2021 Oplage 30.000 Bereik 120.000 -
Beleef de nationale parken
MTBen of wandelen op de Sall.Heuvelrug en Twents Reggedal
Online 15 mei 2021 Oplage - Bereik - -
In de Buurt
Gaaf! Miljoenen kijkers Songfestival waren heel even in de buurt van Almelo
Online 21 mei 2021 Oplage - Bereik 250.000 -
Dagblad van het Noorden
Spelen in pretpark Twente
Offline 22 mei 2021 Oplage - Bereik 1.700.000 -
ZIN
6x Nationale Parken - Sall. Heuvelrug en Reggedal
Offline 28 mei 2021 Oplage 23.000 Bereik 64.503 -
ZIN
NP Sallandse Heuvelrug en Twents Reggedal, wandelen, varen, slapen en cultuur,
Offline 28 mei 2021 Oplage 23.000 Bereik 64.503 -
Groei en Bloei
Tuinenspecial met Overijsselse tuinen
Offline 31 mei 2021 Oplage 246.000 Bereik 264.000 -
Groei & Bloei
Gratis tuinen: Arboretum Poort Bulten, Kalheupinkpark, Parktuin bij Natura Docet Wonderryck Twente, ‘t Kruudnhöfke Vasse, Kru
Offline 1 juni 2021 Oplage - Bereik 264.000 -
ANWB ErOpUit special
Overheerlijk Overijssel
Print 4 juni 2021 Oplage 1.000.000 Bereik 2.700.000 -
Lonely Planet Magazine
Op roadtrip buiten de gebaande paden - onontdekte plekken Overijssel
Print 5 juni 2021 Oplage 30.000 Bereik 120.000 -
Quest
Geniet van de Nationale Parken
Online 7 juni 2021 Oplage - Bereik 100.000 -
SALT magazine ( insta)
NP Sallandse Heuvelrug & Reggedal Twente
Online 8 juni 2021 Oplage 25.000 Bereik - -
Outdoor Dichtbij
Heel veel bijzondere activiteiten in NPSH en Twents Reggedal
Online 9 juni 2021 Oplage - Bereik 35.000 -
Jan Magazine
Nationale Parken, nummer 3 NP Sall. Heuvelrug en Twents Reggedal
Online 9 juni 2021 Oplage - Bereik 235.000 -
Nederland heeft Alles
Boek van Bas Smit en Nicolette van Dam
Print 1 juli 2021 Oplage 100.000 Bereik 270.000 -
NRIT Media
Twente koppelt bewoners aan toeristen
Online 6 juli 2021 Oplage - Bereik 78.000 -
WeareTravellers
De leukste B&B in Overijssel
Online 13 augustus 2021 Oplage - Bereik 50.000 -
Plus Reisspecial
Ontdek Twente tijdens de Elephant Parade
Print 22 augustus 2021 Oplage 227.301 Bereik 613.713 -
Libelle
Ha, lekker weekend
Print 31 augustus 2021 Oplage 243.440 Bereik 657.288 -
Wandel.nl
Twents Blokje om in de rubriek 'Goed Uitgerust'
Offline 1 september 2021 Oplage - Bereik 63.000 -
NS Spoor
Ontdek Overijssel: een parel van een provincie
Online 1 september 2021 Oplage 1.200.000 Bereik - -
Hart van Rijssen-Holten
Luisterverhalen Twents erfgoed op 8 plekken
Print 10 september 2021 Oplage 21.400 Bereik 53.500 -
Elischeba Reisen
5 Gründe für Urlaub in Twente mit Kinder - Urlaub in den Niederlanden
Online 15 september 2021 Oplage - Bereik 30.000 -
Outdoor Dichtbij
Dit zijn de leukste activiteiten in de Nationale Parken van Nederland
Online 24 september 2021 Oplage - Bereik 35.000 -
Elischeba Reisen (DU)
Youtube video - Familotel Twente (Aparthotel Delden)
Online 26 september 2021 Oplage - Bereik - -
TravelValley
Bijzonder overnachten in Overijssel doe je hier
online 30 september 2021 Oplage - Bereik 285.000 -
Kidseropuit.nl
Actief in de natuur
Online 1 oktober 2021 Oplage - Bereik 100.000 -
Travelvalley
5 toffe tips voor een ontspannen weekend in Twente
Online 12 oktober 2021 Oplage - Bereik 285.000 -
NRZ (DU)
Olifanten-Parade- Kunst in Twente
Offline 18 oktober 2021 Oplage - Bereik 135.000 -
Telegraaf Vrij
Trots op Twente
Offline 30 oktober 2021 Oplage 444.958 Bereik 800.924 -
KidsEropUit
Weekend Twente met kinderen: actief in de natuur en slapen onder een sterrenhemel
Online 8 november 2021 Oplage - Bereik 100.000 -
Toeractief Jaarboek
Overijssel; volg het spoor van de vroegere kooplieden
Print 19 november 2021 Oplage 40.000 Bereik 108.000 -
ANWB Magazine
Sterrenkubuswoningen
Offline 1 december 2021 Oplage 4.658.000 Bereik - -
Winter in de Hof
Dit zijn de 10 leukste winteruitjes
Offline 1 december 2021 Oplage 29.000 Bereik - -
NRIT Media
MarketingOost (Twente Marketing) wint met Liesje22
Online 10 december 2021 Oplage - Bereik 78.000 -
Marketing Tribune
MarketingOost (Twente Marketing) wint met Liesje22
Online 13 december 2021 Oplage - Bereik 10.823 -
TwenteFM
MarketingOost (Twente Marketing) wint met Liesje22
Online 14 december 2021 Oplage - Bereik 250.000
Bereik in
Cijfers
- Aantal publicaties 57 publicaties
- Potentieel bereik 33,0 miljoen
Statistieken
Online advertising
Aan de hand van de zoekintentie van de klant speelt VisitTwente met Display ads, Google Adwords en remarketing advertenties in op bijvoorbeeld de koopintentie. Het doel is om met elk belangrijk zoekwoord op het juiste moment en met het beste bod aanwezig te zijn. Op basis van de data wordt contant bijgestuurd en geoptimaliseerd. Als het gaat om het laden van de positionering van VisitTwente wordt juist gekozen voor YouTube video banner advertenties, waar de focus meer op branding ligt.
- Totaal impressies
- 9.372.847
- Clicks
-
Totaal 80.050 clicks op 9.331.307 google impressies. KPI: 100.0%
Impressies
Clicks
Op social media zijn we actief op de kanalen Facebook, Instagram en Pinterest. Aan de hand van doelgroepen en bijhorende behoeftes per fase worden de diverse contentcampagnes en posts opgesteld. Elk fase van de online klantreis vraagt om een ander type content met daarbij een andere doelstelling. Aan de hand van “remarketing” proberen we de klant aan ons te binden, zodat deze uiteindelijk fan wordt van onze social platformen of terugkeert op onze website.
- Totaal bereik
- 26.284.115
- Clicks
-
Totaal 600.526 clicks op 21.260.735 facebook impressies. KPI: 100.0%
- Engagement
-
We hebben als KPI voor het gemiddelde interactieratio van een post: 5.5%
Bereik
Clicks
Engagement %
Trots op deze mijlpalen!
Highlights VisitTwente
01 wk 53 jan
02
03
04 wk 1
05
06
07
08
09
10
11 wk 2
12
13
14
15
16
17
18 wk 3
19
20
21
22
23
24
25 wk 4
26
27
28
29
30
31
01 wk 5 feb
02
03
04
05
06
07
08 wk 6
09
10
11
12
13
14
15 wk 7
16
17
18
19
20
21
22 wk 8
23
24
25
26
27
28
01 wk 9 mrt
02
03
04
05
06
07
08 wk 10
09
10
11
12
13
14
15 wk 11
16
17
18
19
20
21
22 wk 12
23
24
25
26
27
28
29 wk 13
30
31
01 apr
02
03
04
05 wk 14
06
07
08
09
10
11
12 wk 15
13
14
15
16
17
18
19 wk 16
20
21
22
23
24
25
26 wk 17
27
28
29
30
01 mei
02
03 wk 18
04
05
06
07
08
09
10 wk 19
11
12
13
14
15
16
17 wk 20
18
19
20
21
22
23
24 wk 21
25
26
27
28
29
30
31 wk 22
01 jun
02
03
04
05
06
07 wk 23
08
09
10
11
12
13
14 wk 24
15
16
17
18
19
20
21 wk 25
22
23
24
25
26
27
28 wk 26
29
30
01 jul
02
03
04
05 wk 27
06
07
08
09
10
11
12 wk 28
13
14
15
16
17
18
19 wk 29
20
21
22
23
24
25
26 wk 30
27
28
29
30
31
01 aug
02 wk 31
03
04
05
06
07
08
09 wk 32
10
11
12
13
14
15
16 wk 33
17
18
19
20
21
22
23 wk 34
24
25
26
27
28
29
30 wk 35
31
01 sep
02
03
04
05
06 wk 36
07
08
09
10
11
12
13 wk 37
14
15
16
17
18
19
20 wk 38
21
22
23
24
25
26
27 wk 39
28
29
30
01 okt
02
03
04 wk 40
05
06
07
08
09
10
11 wk 41
12
13
14
15
16
17
18 wk 42
19
20
21
22
23
24
25 wk 43
26
27
28
29
30
31
01 wk 44 nov
02
03
04
05
06
07
08 wk 45
09
10
11
12
13
14
15 wk 46
16
17
18
19
20
21
22 wk 47
23
24
25
26
27
28
29 wk 48
30
01 dec
02
03
04
05
06 wk 49
07
08
09
10
11
12
13 wk 50
14
15
16
17
18
19
20 wk 51
21
22
23
24
25
26
27 wk 52
28
29
30
- maart 2021
-
Wifi Koe (1 april grap)
Totaal bereik
3.000.000Eind maart introduceerde Twente Marketing in samenwerking met Universiteit Twente de Wi-Fi koe. Een innovatief project waarmee natuurgenieters ook op de meest afgelegen plekken over internet kunt beschikken. Dit bleek om een 1 april grap te gaan! Want hoe innovatief onze regio ook is, op sommige plekken houden we het liever op puur genieten.
Met deze stunt had Twente Marketing als doel om op een ludieke manier free-publicity te behalen. In een tijd (gedeeltelijke lockdown) dat andere manieren van promotie voor de regio maken lastig was. En met succes!
In de social campagne op Facebook zijn in totaal 88.787 betrokkenheids-acties bij de 2 berichten gekomen en zijn er met de betaalde inzet 142.658 personen bereikt! Op Instagram hebben we een bereik behaald van 29.520 unieke personen. Met de Instagram Reels hebben we 1.500 personen weten te bereiken.
Maar bovenal is het doel van free-publicity meer dan behaald. Het item werd opgepikt door deze media: Hart van Nederland Metro Nieuws Jeugdjournaal Radio 538 Tubantia Tubantia AD RTV Oost Marketingfacts Twente FM Gelderlander Losser Nieuws Tweakers
-
Typisch Twente nr. 5
Trots zijn wij op alweer de vijfde editie van het glossy magazine Typisch Twente. Omdat er nog verschillende locaties gesloten waren in de periode dat het magazine uitkwam (o.a. dagrecreatie en horeca) is besloten om het in twee delen te verspreiden. De editie is gevuld met een interview met Nathalie Baartman, een rapportage over de Twentse Wijngaarden, de koninklijke Oranjeroute werd uitgelicht en nog veel meer. Het magazine kent een oplage van 60.000 exemplaren en ligt verspreid in de regio op meer dan 1.000 locaties.
Bekijk hier de editie: https://www.pdfgemak.nl/XFTmQd
- april 2021
-
Campagne www.tukkers.nl
Totaal bereik
207.537Twente Marketing lanceert als eerste in Nederland een platform waar bezoekers één op één advies kunnen krijgen van échte kenners. Namelijk de inwoners zelf. Hiermee spelen wij in op de laatste trends in de digitale klantreis; zoals het hebben van een persoonlijke reis-assistent, het in contact komen met de lokale bevolking en het bieden van vraag-gestuurde content. Meer dan 140 Twente-experts zitten klaar om de bezoeker van tips te voorzien over hun eigen woonplaats of interessegebied. En dit aantal is dagelijks groeiende.
Op www.tukkers.nl kan iedere tukker zich aanmelden en reageren op vragen door leuke tips te geven. Want wie kan de toerist, of mede-inwoner, nou betere tips geven dan de inwoners zelf? De verscheidenheid aan Tukkers maakt het platform tot een plek waar iedereen met een vraag over Twente terecht kan. Door de Tukkers op deze manier een podium te geven, zijn ze voor heel Nederland toegankelijk om digitaal te benaderen.
Het platform is gelanceerd middels een social campagne en toolkit voor ondernemers. In de toolkit voor ondernemers zat ondersteunend materiaal om het platform uit te dragen zoals posters, visitekaartjes en online banners. Met de social campagne hebben we een aantal Tukkers die actief zijn op het platform op beeld vastgelegd. Zij waren het boegbeeld om enerzijds meer Tukkers actief te laten zijn op het platform en anderzijds bezoekers te activeren hun vragen te stellen. Met de campagne hebben we 134.501 bezoekers bereikt en 73.036 inwoners.
Eind 2021 zijn er 280 vragen gesteld, 228 Tukkers actief en 509 antwoorden gegeven.
In 2022 wordt het platform vanaf het voorjaar met een nieuwe campagne onder de aandacht gebracht.
-
Bas & Nicolette in Twente
Totaal bereik
4.044.092Deelname aan de campagne 'Nederland Heeft Alles'. Een samenwerking tussen NBTC met Bas Smit & Nicolette van Dam.
Bas Smit & Nicolette van Dam maken in 2021 een reis door Nederland waarbij ze de 12 Nederlandse provincies bezoeken. Ze brengen in elke provincie 2 dagen en 1 nacht door.
De totale campagne bestaat uit: - 'Nederland heeft Alles' boek - 'Nederland heeft Alles' doeboek - Nederland heeft Alles Instagram campagne (via kanalen Bas & Nicolette) - Nederland heeft Alles Spotify kanaal - 'Bas was Here' sticker
Overijsselse content: - 12 pagina's in Nederland heeft Alles boek - Activiteiten te doen in Overijssel - Bas en Nicolette op perstrip door Overijssel; van Twente tot aan Weerribben-Wieden; van zweefvliegen tot aan Koesafari en trekkerrijden.
- Social media Bas & Nicolette - Instagram pagina Nederland Heeft Alles7 juli: lancering van het boek, waar ontzettend veel aandacht voor is geweest. 1e druk: 100.000 stuks
https://www.visitoost.nl/wat-te-doen/bas-nicolette-overijssel-heeft-alles-/ https://www.touristserver.nl/file/2985/210607+-+NHA+Def+design+OverijsselPDF.PDF https://nbtcmagazine.maglr.com/nha-rapportage/nha-rapportage-cover
- juni 2021
-
Green Graffiti
Na het succes van 2019 en vorig jaar, zijn deze zomer voor de derde keer teksten met green graffiti in Twente geplaatst. ‘Een tuin in het oosten is zo gek nog niet’. Eén van de spreuken die toeristen en inwoners deze zomer zijn tegenkomen in Twente. Middels de positionering ‘Tijd zat in Twente’ voert Twente Marketing een promotiecampagne waar de mentaliteit van Tukkers centraal staat. Om deze positionering ook in het gebied zichtbaar te maken zijn op meer dan 70 toeristische locaties door heel Twente spreuken met green graffiti te zien. Met teksten als ‘Genieten. Tijd vergeten. Rustig aan doen. #thingstodointwente’ en ‘Als je opschiet, kun je vandaag nog rustig aan doen. #lifestyleopzntwents’ laat Twente Marketing de toerist kennismaken met de mentaliteit en leefstijl van de Tukkers. De spreuken zijn geplaatst in alle 14 Twentse gemeenten op plekken waar veel publiek langs komt. Of juist niet. De green graffiti blijft ongeveer 3 maanden zitten en zal dan verdwenen zijn.
- juli 2021
-
Dwars door Twente
Totaal bereik
454.040In 2021 zijn drie afleveringen van het nieuwe video-format Dwars door Twente live gegaan! In Dwars door Twente reizen Yuna en Fieke dwars door Twente. Vinger op de kaart en rijden maar. Onderweg komen ze in contact met Tukkers en leren ze alles over de omgeving. De dames zijn intussen al in Hof van Twente, Wierden-Enter en in Nationaal Park Sallandse Heuvelrug & Twents Reggedal geweest. De afleveringen zijn een co-creatie samen met stakeholders in het gebied.
De video's en reisverslagen worden online aangejaagd met als uiteindelijke doel, mensen te verleiden naar Twente te komen en daarmee leads te genereren naar ondernemers. Dit gebeurt middels een social advertising campagne via o.a. via YouTube, Instagram en Facebook. In 2021 hebben we hiermee 454.040 personen bereikt, 1.579.060 weergaven van de video's en 22.669 klikken naar de website.
- november 2021
-
Eerste resultaten van 2021
Tijdens de najaarsbijeenkomst van Twente Marketing op donderdag 11 november 2021 zijn de eerste resultaten getoond van het jaar 2021 door middel van een video. Hierin zijn de diverse highlights getoond van de ontwikkelingen van 2016 tot 2021, zakelijk toerisme, transitieplan toerisme, de hightlights op het gebied van branding, bereik op social media kanalen en een vooruitblik op 2022.
- december 2021
-
Internationale awards voor Liesje22
Cowfluencer Liesje22 blijft een hit! We hebben met Cowfluencer Liesje22 de X Festival Awards 2021 in de categorie "People's Choice Awards" gewonnen! Vorig jaar wist Liesje22 al twee Lovie Awards binnen te slepen. En ook dit jaar blijft de Twente campagne hoge ogen gooien bij het internationale publiek. De luchtige boodschap die Liesje22 bracht in deze taaie crisistijd maakt de campagne tot een geliefde case. De campagne kwam tot stand in samenwerking met Lemon Scented Tea en fotograaf Vincent Croce en natuurlijk boer Knoef en Liesje zelf.
Wat er op de stapel staat
Upcoming
Type | Periode / datum | Informatie | |
---|---|---|---|
Lead-campagne | Doorlopende online campagne | ||
#vrijzijnintwente | Always-on awareness campagne |
Benieuwd naar de mogelijkheden om jouw aanbod via onze campagnes te ontsluiten?