Rapportage VisitTwente 2022

Q4 (jaarrapportage)
In deze rapportage delen we de voortgang van onze KPI's. Hiermee kun je op ieder moment de statistieken van VisitTwente bekijken. Dit geeft je inzicht in het bereik van onze platformen, campagnes en media-inzet. Ook delen wij onze mijlpalen en een planning van komende uitingen of campagnes.
Sessies per maand
visittwente.nl
Vergelijking tussen het totaal aantal sessies op VisitTwente per maand in 2021 vs. 2022
Websiteconversies
KPI's

Klikken naar ondernemers (overnachting)
Klikken naar ondernemers (dagrecreatie)
Klikken van routes
Websitebezoekers
Uitingen
Pers & PR
-
Plus magazine
Molens in Twente
Offline 10 januari 2022 Oplage 219.487 Bereik 856.000 -
Smart.pr
In gesprek over cowfluencer Liesje 22 met Geertje Oolbekkink van Visit Twente
Online 24 januari 2022 Oplage - Bereik - -
In eigen land
Eten & Drinken
Offline 25 januari 2022 Oplage 23.000 Bereik 52.900 -
Telegraaf Vrij
Hotel van de week in Markelo: een en al rust in welness-hemel
Offline/Online 29 januari 2022 Oplage 388.446 Bereik 1.293.425 -
Fietsactief
Fietsen langs lammetjes, want het is (bijna…) lente!
1 februari 2022 Oplage - Bereik 15.250 -
Das Andere Holland - Eldorado für MTB und Wassersport
WASSERSPORT & MOUNTAINBIKING Das andere Holland
Online 1 maart 2022 Oplage - Bereik 171.905 -
WAZ online (DU) (1e bijlage)
Auf dem Rad unterwegs zu Schlössern und Landgütern - Gewinnen sie ein Wochenende im Anderen Holland!
26 maart 2022 Oplage - Bereik 3.200 -
Artikel Tubantia Gastvrij Overijssel
Oproep aan nieuwe Twentse politici om te investeren in vrije tijd: ‘Vakantie is een basisbehoefte’
Online 4 april 2022 Oplage - Bereik 25.000 -
Margriet.nl
4x de mooiste plekken in de provincie Overijssel
Online 7 april 2022 Oplage - Bereik 29.000 -
Stroër Inapp
Tagestripp Kurzurlaub gefällig?
Online 22 april 2022 Oplage - Bereik 624.813 -
Lonely Planet
Van boer tot bos
Offline 1 mei 2022 Oplage 30.000 Bereik 49.000 -
ToerActief
Tuinenkunst Twente
Offline 1 mei 2022 Oplage 15.000 Bereik 98.000 -
Mit Kinderaugen (DU)
Campingpark Hessenheem in Twente in Holland
Online 6 mei 2022 Oplage - Bereik 45.000 -
Lonely Planet
Maak kennis met de charmes van Twente
Online 9 mei 2022 Oplage - Bereik 49.000 -
TwenteFM
Twente kleurt met sprintbaan
Online 25 mei 2022 Oplage - Bereik 250.000 -
ANWB Kampioen
Twente aan je voeten
Offline 1 juni 2022 Oplage 3.500.000 Bereik 4.000.000 -
Tubantia
Marketing lokt naar Twente
Offline 8 juni 2022 Oplage 90.000 Bereik 200.000 -
Mit Kinderaugen (DU)
Urlaub in Holland – Ausflugsziele in Twente
Online 10 juni 2022 Oplage - Bereik 45.000 -
Kidseropuit
Instant vakantiegevoel bij Mooi Twente Lodges in Markelo
Online 22 juni 2022 Oplage - Bereik 100.000 -
Twente Life
Tips van Ras-tukkers werken het beste
Offline 27 juni 2022 Oplage - Bereik - -
Kunst en Cultuurkrant Twente
Editie: Zomer
Online/ Offline 1 juli 2022 Oplage - Bereik - -
Tubantia
Toeristen massaal naar Twente en Achterhoek: hotels, campings en vakantieparken vol deze zomer
Online 2 juli 2022 Oplage - Bereik 1.630.000 -
RTV Oost
Den Haag laat toerisme in oosten links liggen, terwijl hulp bij herstel hard nodig is
Online 13 juli 2022 Oplage - Bereik 1.000.000 -
JAN Magazine
In Twente is niets te doen
Offline 14 juli 2022 Oplage 48.923 Bereik 168.000 -
Tubantia
Twentse hotels leren van coronacrisis en bundelen krachten richting overheden: 'Willen serieuze gesprekspartner worden'
Online 29 juli 2022 Oplage - Bereik 1.630.000 -
NRIT Media
Twentse campings enorm gestegen in populariteit
Online 26 september 2022 Oplage - Bereik 10.000 -
Mami Connection
Holland mal anders – Tipps für Twente mit Kindern
Online 27 september 2022 Oplage - Bereik 11.600 -
Elkedagvakantie.nl
Twentse campings enorm gestegen in populariteit
Online 30 september 2022 Oplage - Bereik 801 -
NRZ (DU)
Der Fahnentrager reist durch die Provinzen
Offline 28 november 2022 Oplage 145.000 Bereik 1.100.000 -
Uit&thuis
Aankloppen bij een ongehuwde vrouw
Offline 1 december 2022 Oplage - Bereik 100.000 -
NRIT Media
Twente presenteert nieuwe visie op vrijetijdseconomie met focus op Tukker Trots
Online 8 december 2022 Oplage - Bereik 10.000 -
Pretwerk.nl
Tukkers krijgen centrale rol in nieuwe vrijetijdsvisie Twente
Online 8 december 2022 Oplage - Bereik 25.000 -
TwenteFM
Twente Marketing lanceert 'Vrij zijn in Twente'
Online 9 december 2022 Oplage - Bereik 250.000 -
Nach Holland (DU)
Kunst und Wellness in Twente
Online 11 december 2022 Oplage - Bereik 230.000 -
Outdoor dichtbij
Bijzonder mooie activiteiten in Nationaal Park Sallandse Heuvelrug en Twents Regge
Online 27 december 2022 Oplage - Bereik 40.000 -
Travel Diaries
10 mooiste plekken in Overijssel
Online 27 december 2022 Oplage - Bereik 81.000 -
Naturescanner
Overijssel
Online 29 december 2022 Oplage - Bereik 200.000
Bereik in
Cijfers
- Aantal publicaties 37 publicaties
- Potentieel bereik 14,4 miljoen
Statistieken
Online advertising & social
Aan de hand van de zoekintentie van de klant speelt VisitTwente met Display ads, Google Adwords en remarketing advertenties in op bijvoorbeeld de koopintentie. Het doel is om met elk belangrijk zoekwoord op het juiste moment en met het beste bod aanwezig te zijn. Op basis van de data wordt contant bijgestuurd en geoptimaliseerd. Als het gaat om het laden van de positionering van VisitTwente wordt juist gekozen voor YouTube video banner advertenties, waar de focus meer op branding ligt.
- Totaal impressies
- 17.015.200
- Clicks
-
Totaal 119.632 clicks op 7.867.596 google impressies. KPI: 100.0%

Impressies
Clicks
Op social media zijn we actief op de kanalen Facebook, Instagram en Pinterest. Aan de hand van doelgroepen en bijhorende behoeftes per fase worden de diverse contentcampagnes en posts opgesteld. Elk fase van de online klantreis vraagt om een ander type content met daarbij een andere doelstelling. Aan de hand van “remarketing” proberen we de klant aan ons te binden, zodat deze uiteindelijk fan wordt van onze social platformen of terugkeert op onze website.
- Totaal bereik
- 18.548.427
- Clicks
-
Totaal 598.781 clicks op 17.359.995 facebook impressies. KPI: 100.0%
- Engagement
-
We hebben als KPI voor het gemiddelde interactieratio van een post: 5.5%

Bereik
Clicks
Engagement %
Trots op deze mijlpalen!
Highlights VisitTwente
01 wk 52 jan
02
03 wk 1
04
05
06
07
08
09
10 wk 2
11
12
13
14
15
16
17 wk 3
18
19
20
21
22
23
24 wk 4
25
26
27
28
29
30
31 wk 5
01 feb
02
03
04
05
06
07 wk 6
08
09
10
11
12
13
14 wk 7
15
16
17
18
19
20
21 wk 8
22
23
24
25
26
27
28 wk 9
01 mrt
02
03
04
05
06
07 wk 10
08
09
10
11
12
13
14 wk 11
15
16
17
18
19
20
21 wk 12
22
23
24
25
26
27
28 wk 13
29
30
31
01 apr
02
03
04 wk 14
05
06
07
08
09
10
11 wk 15
12
13
14
15
16
17
18 wk 16
19
20
21
22
23
24
25 wk 17
26
27
28
29
30
01 mei
02 wk 18
03
04
05
06
07
08
09 wk 19
10
11
12
13
14
15
16 wk 20
17
18
19
20
21
22
23 wk 21
24
25
26
27
28
29
30 wk 22
31
01 jun
02
03
04
05
06 wk 23
07
08
09
10
11
12
13 wk 24
14
15
16
17
18
19
20 wk 25
21
22
23
24
25
26
27 wk 26
28
29
30
01 jul
02
03
04 wk 27
05
06
07
08
09
10
11 wk 28
12
13
14
15
16
17
18 wk 29
19
20
21
22
23
24
25 wk 30
26
27
28
29
30
31
01 wk 31 aug
02
03
04
05
06
07
08 wk 32
09
10
11
12
13
14
15 wk 33
16
17
18
19
20
21
22 wk 34
23
24
25
26
27
28
29 wk 35
30
31
01 sep
02
03
04
05 wk 36
06
07
08
09
10
11
12 wk 37
13
14
15
16
17
18
19 wk 38
20
21
22
23
24
25
26 wk 39
27
28
29
30
01 okt
02
03 wk 40
04
05
06
07
08
09
10 wk 41
11
12
13
14
15
16
17 wk 42
18
19
20
21
22
23
24 wk 43
25
26
27
28
29
30
31 wk 44
01 nov
02
03
04
05
06
07 wk 45
08
09
10
11
12
13
14 wk 46
15
16
17
18
19
20
21 wk 47
22
23
24
25
26
27
28 wk 48
29
30
01 dec
02
03
04
05 wk 49
06
07
08
09
10
11
12 wk 50
13
14
15
16
17
18
19 wk 51
20
21
22
23
24
25
26 wk 52
27
28
29
30
- januari 2022
- februari 2022
-
Winactie Twents Blokje Om
Totaal bereik
140.450Benchmark
2000%De winactie waarbij je een wandelarrangement van het Twents Blokje Om kon winnen was een goede aftrap! Met een social campagne om deelnemers te werven hebben we in totaal 140.450 weergaven gehad, waarvan er 3.345 hebben doorgeklikt. Uiteindelijk hebben 2.661 mensen deelgenomen aan deze winactie. De deelnemers konden een compleet verzorgd Twents Blokje Om arrangement winnen.
- maart 2022
-
Tradities in beeld: op eigen wijze (deel 1)
In de fotoreeks "Op eigen wijze" lichten we iedere maand een Twentse traditie uit aan de hand van een fotorapportage. De foto's worden gemaakt door Tukker Vincent Croce. Het achtergrond verhaal schrijft Bertine Kleinjan. We zijn afgetrapt in de maand maart met het thema: kraamschudden. Bekijk hier het resultaat!.
-
Typisch Twente & Restaurantgids
De nieuwste edities van Typisch Twente en Restaurantgids Twente zijn gereed. De 6e editie van Typisch Twente bevat o.a. "een moment met" Johanna ter Steege en reportage over 250 jaar Carelshaven. Dit jaar hebben we de magazines gezamenlijk met het Enschede Citymagazine van Enschede Promotie verspreid.
- april 2022
-
Tradities in beeld: "Op eigen wijze" (deel 2)
In de fotoreeks "Op eigen wijze" lichten we iedere maand een Twentse traditie uit aan de hand van een fotorapportage. De foto's worden gemaakt door Tukker Vincent Croce. Het achtergrond verhaal schrijft Bertine Kleinjan.
In het tweede kwartaal zijn de volgende drie verhalen opgeleverd! Paastradities Dauwtrappen Pinksterbruidjes
-
Campagne tukkers.nl
Totaal bereik
57.045Op www.tukkers.nl kan iedere tukker zich aanmelden en reageren op vragen door leuke tips te geven. Want wie kan de toerist, of mede-inwoner, nou betere tips geven dan de inwoners zelf? De verscheidenheid aan Tukkers maakt het platform tot een plek waar iedereen met een vraag over Twente terecht kan. Door de Tukkers op deze manier een podium te geven, zijn ze voor heel Nederland toegankelijk om digitaal te benaderen.
Het platform is vorig jaar gelanceerd middels een social campagne en toolkit voor ondernemers. In de toolkit voor ondernemers zat ondersteunend materiaal om het platform uit te dragen zoals posters, visitekaartjes en online banners. Dit jaar hebben we de social campagne nieuw leven ingeblazen.
Met de social campagne hebben we tot nu toe 57.045 mensen bereikt waarvan er 1.946 hebben doorgeklikt naar het platform.
Eind 2021 waren er 280 vragen gesteld, 228 Tukkers actief en 509 antwoorden gegeven.↵ In kwartaal 2 van 2022 zijn er 255 Tukkers actief op het platform wat een groei is van 30 personen. Doordat we de vragen en antwoorden hebbe opgeschoond van spam, is het aantal vragen en antwoorden gelijk gebleven.
De campagne loopt nog t/m 30 september 2022
- mei 2022
-
Winactie Carelshaven
Totaal bereik
202.264Benchmark
2000%De tweede winactie van het jaar hebben we in samenwerking met Carelshaven gedaan om hun 250 jarig jublieum onder de aandacht te brengen. Hierbij konden deelnemers een speciaal jubiluemarrangement winnen. De winactie werd, naast de social campagne, ook aangejaagd via een spread in de fietsactief en via een spread in Typisch Twente.
En met succes! Het resultaat behoort tot de twee beste winacties die we de afgelopen jaren hebben gehouden.
Met een social campagne om deelnemers te werven hebben we in totaal 202.264 weergaven gehad, waarvan 6.106 mensen hebben doorgeklikt. Uiteindelijk hebben 5.679 mensen deelgenomen aan deze winactie.
-
Radiocommercial NPO radio 2
Totaal bereik
4.077.527Twente Marketing heeft in de periode van 9 t/m 20 mei en 13 t/m 24 juni een radio-commerical uitgezonden via NPO radio 2. Het doel was om top-of-mind awareness te krijgen voor Twente als binnenlandse vakantietrip in het voorjaar. Uit onderzoekcijfers bleek dat de boekingen voor het voorjaar, maar ook de zomervakantie, uitbleven door actuele omstandigheden. Reden voor Twente Marketing om voor radio te kiezen i.v.m. het grote landelijke bereik. Er zijn in totaal 114 spots uitgezonden met een potentieel bereik van 2.586.000 luisteraars.
De radio-commercial werd online versterkt met een online advertising campagne op Pinterest ● Youtube ● Display / Search ● Spotify (pilot). De doelstelling was ingesteld op de merkbekendheid vergroten, waardoor we hebben gemeten met de KPI: videoweergaven. Resultaat: 1.491.527 videoweergaven.
-
Street-art actie Special Olympics Nationale Spelen Twente
Heel Twente keek reikhalzend uit naar de Special Olympisch Nationale Spelen 2022 van 10 t/m 12 juni in Twente. Een prachtig podium voor g-sporters, maar ook een mooi evenement om Twente op de kaart te zetten. Twente Marketing deed dit in samenwerking met VVV’s/Tourist Info’s, overheden en vrijetijdsondernemers. Met een sportieve street-art actie werden inwoners van Twente “warm” gemaakt voor dit bijzondere evenement.
Met de boodschap “Altijd een winnaar” werd inclusiviteit en sportiviteit uitgedragen. Met deze actie wil Twente Marketing in samenwerking met VVV’s/Tourist Info’s, overheden en vrijetijdsondernemers samen met de inwoners van Twente aftellen naar het grootse sportieve weekend in juni. Resultaat: De wedstrijdbanen zijn te vinden in Rijssen, Holten, Tubbergen, Borne, Goor, Hengelo en Enschede.
- juni 2022
-
Billboard Schiphol
Totaal bereik
676.351Uit een NBTC-vakantiesentiment peiling bleek afgelopen mei dat 41% van de Nederlanders met vakantieplannen nog moet boeken. Een bestemming dichtbij huis blijkt voor 31% een belangrijke afweging te zijn in het oriëntatieproces. Toch waren en zijn er momenteel grote problemen met de drukte op Schiphol. En de verwachting is dat deze drukte er ook nog is tijdens de zomervakantie.
Twente Marketing gaf gehoor aan de oproep om Schiphol te ontlasten en speelde met een creatieve boodschap in op de situatie. Het doel was last-minute boekers te overtuigen om voor een vakantie in Twente te kiezen.
Er werd begin juni geadverteerd op groot billboard langs de A2 bij Vianen. Potentieel bereik van: 676 351
Boodschap: Met je koffer binnen een uur op bestemming? Check in op Twente >
-
Winactie In de Heuvelrug
Totaal bereik
418.518De derde winactie van het jaar hebben we in samenwerking met In de Heuvelrug gedaan. De winactie werd via een social campagne (Facebook & Instagram) getarget op een doelgroep die graag in de natuur is en bewust bezig is met duurzaamheid.
Met een social campagne om deelnemers te werven hebben we in totaal 418.518 weergaven gehad. Uiteindelijk hebben 1.485 mensen deelgenomen aan deze winactie (van de 6.708 klikken)
-
Dwars door Twente - Haaksbergen
De vierde aflevering van het video-format Dwars door Twente is live: Haaksbergen! In de rapportage van Q3 zullen we de resultaten delen. De campagne is eind juni live gegaan.
In 2021 zijn de eerste drie afleveringen van het nieuwe video-format Dwars door Twente live gegaan! In Dwars door Twente reizen Yuna en Fieke dwars door Twente. Vinger op de kaart en rijden maar. Onderweg komen ze in contact met Tukkers en leren ze alles over de omgeving. De dames zijn intussen al in Hof van Twente, Wierden-Enter en in Nationaal Park Sallandse Heuvelrug & Twents Reggedal geweest. De afleveringen zijn een co-creatie samen met stakeholders in het gebied.
- juli 2022
-
Tradities in beeld: "Op eigen wijze" (deel 3)
In de fotoreeks "Op eigen wijze" lichten we iedere maand een Twentse traditie uit aan de hand van een fotorapportage. De foto's worden gemaakt door Tukker Vincent Croce. Het achtergrond verhaal schrijft Bertine Kleinjan.
In het derde kwartaal is het verhaal over Klootschieten opgeleverd.
- september 2022
-
Laadpaal advertentie
Totaal bereik
81.314Steeds meer rijden we elektrisch en dat betekent dat er meer gebruik wordt gemaakt van laadstations. Elke laadpaal heeft display schermen waardoor je het laden van elektrische auto’s kan combineren met adverteren. Twente Marketing is een pilot gestart en heeft begin september een week lang geadverteerd via 46 schermen in o.a. Amsterdam, Almere en Utrecht. Doel is om via dit middel de hoger opgeleide professionals te bereiken en te verleiden om dit najaar “even op te laden” in Twente. Aantal impressies: 81.314
-
Radiocommercial NPO radio 2 - flight 2
Totaal bereik
2.323.000Twente Marketing heeft in de periode van 12 t/m 23 september en 3 t/m 14 oktober haar radio-commerical herhaald via NPO radio 2. Met dank aan een extra bijdragen van de gemeenten in Twente. Het doel was om top-of-mind awareness te krijgen voor Twente als binnenlandse vakantietrip in het najaar. Er zijn in totaal 95 spots uitgezonden met een potentieel bereik van 2.323.000 luisteraars.
De radio-commercial werd online versterkt met een online advertising campagne op Pinterest ● Youtube ● Display / Search ● Spotify (pilot). De doelstelling was ingesteld op de merkbekendheid vergroten, waardoor we hebben gemeten met de KPI: videoweergaven. Resultaten zijn in Q4 bekend.
- oktober 2022
-
Winactie Mooi Twente Lodges
Totaal bereik
594.924In samenwerking met Mooi Twente Lodges is een winactie opgezet waarbij je kans maakte op een weekendverblijf met 3 overnachtingen in een wellness lodge, inclusief privé sauna en spa met jacuzzi op het sfeervolle terras.
De winactie werd via een social campagne (Facebook & Instagram) getarget op stijlzoekers in Nederland.
Resultaten? De social campagne heeft een bereik in weergaven van 594.924 gehad. Waarvan 15.252 klikken op de campagne en 4157 deelnamen aan de winactie.
-
Tradities in beeld: "Op eigen wijze" (deel 4)
In de fotoreeks "Op eigen wijze" lichten we iedere maand een Twentse traditie uit aan de hand van een fotorapportage. De foto's worden gemaakt door Tukker Vincent Croce. Het achtergrond verhaal schrijft Bertine Kleinjan.
In het vierde kwartaal zijn de verhalen over carbidschieten en midwinterhoornblazen opgeleverd.
- november 2022
-
Winactie "Namens alle Tukkers"
Totaal bereik
813.517In de decembermaand maakten Tukker-fans kans op het boekje Namens alle Tukkers - Geluk 'n Tuk! In totaal hebben we 15 winnaars uitgeloot.
De winactie werd getarged op onze fans en de inwoners van Twente. Resultaat? Weergaven: 813.517. Aantal klikken: 17.256. In totaal hebben 2118 mensen deelgenomen aan de winactie.
- december 2022
-
Lancering #vrijzijnintwente
Op woensdagavond 7 december is de nieuwe visie Vrijetijdseconomie Twente 2030 gelanceerd. Onder de nieuwe slogan “Vrij zijn in Twente” zet Twente Marketing de komende jaren in op het ontsluiten van verhaallijnen over de Tubanti en Textiel & IJzeren Eeuw. Naast bezoekers komt de focus ook meer te liggen op bewoners. De vrijetijdssector levert namelijk een belangrijke bijdrage in het verhogen van het Bruto Twents Geluk. Het was een zeer geslaagde avond vol positieve energie!
Wat er op de stapel staat
Upcoming
Type | Periode / datum | Informatie | |
---|---|---|---|
![]() |
Lead-campagne | Doorlopende online campagne | |
#vrijzijnintwente | Always-on awareness campagne |
Benieuwd naar de mogelijkheden om jouw via onze campagnes te ontsluiten?